Institut for Mekanik og Produktion på Folkemødet 2023

Vindenergi, atomkraft og genanvendelse af plastik var i fokus, da Institut for Mekanik og Produktion gæstede folkemødet på Bornholm d. 15.-17. juni

På årets folkemøde deltog MPE ved flere debatter i Techteltet. Det er en centralt placeret debatscene drevet af de tekniske universiteter DTU, SDU, AAU og AU samt IDA under "Engineer the future"-satsningen. I løbet af de tre dage bød scenen på et tætpakket program med debatter om højaktuelle emner som – udover ovenstående – talte bl.a. militær teknologi, forurening, klima og miljø, energilagring og kunstig intelligens. I debatterne deltog forskere fra universiteterne, men også politikere, erhvervsfolk og repræsentanter fra forskellige interesseorganisationer.

Fra MPE deltog lektor Gorm Bruun Andresen i to debatter: En om offshore vindkraft og en om atomkraft. Begge er emner, som fylder meget i den offentlige diskussion om fremtidens energiforsyning.

”Det var en fornøjelse at få mulighed for at tale med kolleger med andre fagligheder om de emner, som vi forsker i. Foe havde vi i debatten om offshore vind en samtale om, hvordan energi, klima, havmiljø og fiskeriets interesser alle er vigtige, når vi skal forholde os til, hvordan havet skal udnyttes. I debatten om atomkraft var der utrolig mange tilskuere og derfor gode muligheder for at tale om det, vi energiforskere kan bidrage med. Derudover blev jeg også klogere på nuklear sikkerhed og reaktorteknik både under debatten og igennem den snak, man som deltagere har med hinanden før og efter debatten. På folkemødet var der også god mulighed for at udvide sit netværk og diskutere projektideer. For mig var det første folkemøde, men jeg kunne godt finde på at tage afsted en anden gang," fortæller Gorm.

Instituttet var også repræsenteret ved lektor og sektionsleder Devarajan Ramanujans deltagelse. Han deltog i en debat om plastreduktion og genanvendelse af plast.

"Det var fascinerende at opleve akademikere, branchefolk, politikere, embedsmænd, studerende og folk fra alle samfundslag mødes for at have åbne og ærlige diskussioner om de udfordringer, som vores samfund står over for – og præsentere deres ideer om vejen frem mod løsninger", fortæller Devarajan om sin oplevelse på Folkemødet. Han fortsætter:

"Jeg mener, at disse drøftelser er afgørende på et tidspunkt som nu, hvor vi kollektivt står over for udfordringer som klimaændringer og plastforurening – udfordringer, der ikke har en let løsning og også er svære at forstå. I vores debat diskuterede vi, hvordan en mangesidet tilgang er afgørende, når man arbejder med plast, hele vejen fra at reducere mængden af plast, når det er muligt, til at skabe holdbare produkter, forbedre genanvendelsesteknologier og genvinde basismaterialer og energi fra plast, der er svært at genanvende. Vi blev udfordret af publikum på vores ideer, og det var oplysende at høre alternative perspektiver. Samfundet er en central aktør i alt det arbejde, vi laver i MPE, og jeg er glad for, at Danmark har arrangementer som Folkemødet, hvor vi kan mødes med og engagere samfundet i vores forskning."