Ny MitID proces med vitterlighedsvidner udfordrer nye internationale medarbejdere

Det nye MitID udfordrer mange nye internationale medarbejdere, som bliver bedt om at besøge Borgerservice og medbringe et vidne for at få oprettet MitID. Som følge af dette, kan du derfor blive bedt om at agere vidne for internationale kolleger

Hvorfor kan jeg blive bedt om at være vitterlighedsvidne?

Det er en udfordring for nye internationale medarbejdere at finde en person, der kan bevidne deres identitet, når de er nye i Danmark og endnu ikke kender deres kolleger. Derfor vil de naturligt vælge at kontakte de personer, de har været i kontakt med på AU i forbindelse med ansættelsen: Institutsekretæren, centeradministratoren, teamlederen, m.fl.

International Staff Office har desværre kun meget begrænset mulighed for at hjælpe. Derfor rækker de ud til os på institutterne, som kender medarbejderne bedst og er i direkte kontakt med dem.

Hvad er et vitterlighedsvidne?

Et vitterlighedsvidne er en person, som kender identiteten på den person, de agerer vidne for. Vedkommende skal ved MitID-ekspeditionen bekræfte vedkommendes identitet ved at anvende sit eget MitID.

Vitterlighedsvidnet skal medbringe disse ting / opfylde betingelserne:

1. være mindst 18 år gammelt.
  2. kan maksimalt vidne tre gange indenfor 120 dage.
  3. medbringe MitID-app eller MitID-kodeviser. MitID skal være aktiveret for mindst 30 dage siden.
  4. medbringe gyldig legitimation med billede (så som pas, nationalt Schengen-identitetskort eller dansk kørekort).
  5. medbringe sundhedskort eller bopælsattest indeholdende dit CPR-nummer.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at man skal underskrive online med sit eget personlige MitID for at bekræfte identiteten på den person, man er vidne for. Det er op til en selv at vurdere, om man ønsker at være vidne eller ej. Under alle omstændigheder skal man selvfølgelig kun agere vitterlighedsvidne for personer, man kender og kan se identifikation med billed-ID på.

Hvad er problemet?

Problemet opstår, når internationale medarbejdere opretter sig til MitID via MitID appen, hvor de skal scanne deres pas. Det er denne proces, der langt fra altid lykkes, og processen for at få MitID derfor går i stå. Vi er blevet orienteret om, at denne udfordring forventes at vare efteråret ud. Digitaliseringsstyrelsen arbejder løbende på at forbedre MitID appen, men vi må forvente, at vi de næste par måneder vil blive bedt om at agere vidner – og på bedst mulig måde hjælpe vores internationale medarbejdere, så de kan komme godt i gang på AU uden mere administrativt bøvl end nødvendigt.

Hvis du bliver kontaktet

International Staff Office opfordrer de internationale medarbejdere til at række ud til deres kontakt på instituttet for at få hjælp som vidne. Hvis du bliver kontaktet, håber vi, at du vil søge at hjælpe medarbejderen på bedst mulig måde.

1. Hvis du kender vedkommende, kan du selv vælge at agere vidne
  2. Hvis du ikke kender vedkommende eller ikke ønsker at agere vidne, kender du måske en anden, der kunne tænkes at ville hjælpe. Vedkommende skal kende den internationale medarbejder for at bevidne vedkommendes identitet. Henvis gerne den internationale medarbejder til denne person.

Hvad er processen for at få MitID?

Processen varierer afhængig af, hvilken type tilladelse og pas, den internationale medarbejder har.

1. Ikke-EU-borgere med administrativt CPR-nummer i arbejdstilladelsen (ansatte forskere, gæsteforskere og postdocs) kan oprette sig til MitID via appen samtidig med, at de registrerer sig hos Borgerservice og får CPR-nummer.
  2. EU-borgere med chip i passet skal vente 24 timer efter CPR-registrering, inden de kan oprette sig til MitID via appen.
  3. Ikke-EU-borgere uden administrativt CPR-nummer i arbejdstilladelsen (ph.d.-studerende og gæste-ph.d.-studerende) med chip i passet skal vente 24 timer efter CPR-registrering, inden de kan oprette sig til MitID via appen.
  4. Borgere uden chip i passet eller hvor scan af passet mislykkes kan ikke bruge MitID appen og skal derfor søge hjælp hos Borgerservice for at få MitID. Man skal booke en tid hos Borgerservice i sin bopælskommune, medbringe dokumentation og et vidne.

Nyttige links:

Get started with MitID