Hvis du eller dine studerende skal have adgang til et laboratorie, skal du kontakte laboratoriekoordinatoren (se oversigt over laboratoriekoordinatorer nedenfor) og anmode om adgang. Når laboratoriekoordinatoren har godkendt, skal du sende en e-mail til Helle (hea@mpe.au.dk) og Miriam (mirno@mpe.au.dk) i sekretariatet med laboratoriekoordinatoren CC med nedenstående oplysninger:
- For individer:
- Navnet på vedkommende der skal have adgang
- AU-ID eller studienummer
- Navn på laboratorium
- Start- og slut dato for adgang
- For undervisningshold:
- UVA-nummer
- Navn på laboratorium
- Start- og slut dato for adgang
Helle eller Miriam vil herefter give adgang til laboratoriet og sende dig en e-mail, når adgangen er givet.
Laboratoriekoordinatoren skal:
- Have hele instituttets interesse for øje i forvaltningen af deres ansvar for laboratoriet.
- Sørge for den daglige drift af laboratoriet, herunder sikre sig indkøb af materialer, vedligehold af udstyr etc.
- Godkende/afvise ønsker til adgange.
- Sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø i laboratorierne.
- Have kendskab til al udstyr i laboratoriet og sikre, at udstyret er registreret.
- Ansætte studentermedhjælpere til laboratoriet efter forudgående dialog med laboratorielederen og efterfølgende godkendelse fra viceinstitutleder for uddannelse.
- Have overblik over studentermedhjælpernes timer og godkender timesedler.
Laboratorielederen er ansvarlig for effektiv anvendelse af instituttets laboratorier:
- Laboratorieleder skal sikre, at forskellige laboratorier bruges mest mulig effektivt i hele instituttets interesse, herunder daglig drift og udvikling af nye faciliteter.
- Laboratorieleder bærer principielle spørgsmål til brugen af laboratorierne ind i institutledelsen, efter samråd med laboratoriekoordinatoren.
- Ved behov for større ledelsesmæssige prioriteringer af laboratorier og/eller udstyr, udarbejder laboratorieleder, eventuelt sammen med laboratoriekoordinator(ene), en sagsfremstilling der præsenteres for institutledelsen for beslutning om prioritering. Mindre prioriteringer kan godkendes af laboratorielederen selv.
Arbejdsopgaver:
- Laboratorielederen agerer som bindeled mellem laboratoriekoordinator og instituttets ledelse.
- Laboratorielederen vejleder laboratoriekoordinatorerne ved tvivlsspørgsmål om brugen af laboratorier.
- Laboratorielederen er medlem af instituttets arbejdsmiljøudvalg (LAMU).
- Indkøb af udstyr skal koordineres med laboratorielederen for at sikre størst mulig kompatibilitet, og at vi ikke opbygger redundante funktioner. Ved ansøgninger for udstyr skal laboratorielederen konsulteres før ansøgningen sendes.
- Indkøb af forbrugsmateriale til laboratorier koordineres med laboratorielederen for at sikre effektive indkøb og de rette indkøbskanaler.
- Før semesterstart gennemgår laboratorielederen sammen med hver laboratoriekoordinator undervisning og andre aktiviteter i laboratoriet, for at sikre at laboratoriet bruges optimalt, og at kapaciteten ikke overskrides.
- Hvis medarbejdere har brug for et nyt laboratorium, eller nye funktioner i eksisterende laboratorier, kontaktes laboratorielederen, med henblik på i fællesskab at lave en sagsfremstilling, der klarlægger behovene, og som forelægges for institutledelsen.