Sommerhilsen fra Anders

Sommerferien står for døren. Læs årets sommerhilsen fra institutleder Anders Brandt.

Kære alle (English below)

Solen har de seneste dage blødgjort asfalten under Tour de France-feltet i København, og de fleste af os ved, hvad den syngende lyd af snurrende cykeldæk betyder: Sommerferie.

Jeg vil gerne benytte denne lejlighed til at sige mange tak. Mange tak for et år som har budt på store forandringer, og hvor I har vist stort engagement og vilje til at få tingene til at lykkes.

Vi har meget at være stolte af, og jeg mener, vi er nået langt i det integrationsprojekt, som kun lige er begyndt.

Vi er på vej et godt sted hen – både metaforisk og fysisk. Flytningen til Katrinebjerg og den interne rokade på Navitas står for døren, og snart er det kun flyttekasserne, der mangler at blive pakket. Dermed kommer en del af den første tid i det nye semester til at gå med at komme på plads, både for jer på Katrinebjerg og for jer, der bliver på Navitas. En udfordring ved flytningen her på kort sigte er, at instituttet, som vi kender det, skilles ad. Det ligger mig meget på sinde, at vi arbejder aktivt på sammenhængskraften mellem både Navitas, Katrinebjerg og Herning. Jeg vil derfor opfordre alle til at være opmærksomme på deres kollegaer og ikke holde sig tilbage med gode ideer til, hvordan vi fastholder og udvikler sammenholdet.

Med oprettelsen af en flyttestyregruppe og tilhørende arbejdsgrupper, der håndterer flytningens forskellige aspekter, er vi godt på vej mod en organisering, hvor udfordringer og ønsker kan håndteres effektivt det rette sted. Det er en rigtig stor opgave at flytte et helt institut, og der kommer til at være udfordringer, også når flytningen har fundet sted. Jeg vil derfor endnu en gang opfordre til tålmodighed i det kommende semester, og ingen må være i tvivl om, at der arbejdes på højtryk for, at alt går så gnidningsfrit som muligt. Hvis du oplever noget, der kræver opmærksomhed, så tøv ikke med at kontakte en medarbejder i den relevante arbejdsgruppe, så vi får løst de udfordringer, der er, hurtigst muligt.

Med instituttets nye sektioner tror jeg samtidigt på, at vi har fået en organisering, hvor vi kan udvikle instituttets fagområder, og hvor der er kort afstand mellem den enkelte medarbejder og den daglige ledelse. Der er bump på vejen i en ny organisation, hvilket vi så med APV-resultaterne, som vi skal arbejde med i det kommende semester og fremadrettet. Med flytningen bliver sektionerne samlet, og det bliver godt for sammenholdet, og for den faglige sparring der skal til for at vi udvikler os som medarbejdere og som organisation.

Eksaminerne er også veloverstået med gode resultater for vores dygtige studerende. Det kan I alle være stolte af, for det er jeres store arbejde, der ligger til grund for det.

Den økonomiske udvikling ser god ud. Vi er lige ved at besætte 8 nye videnskabelige stillinger, og er begyndt med de første interviews. Vi havde allerede i april måned opnået den budgetterede eksterne funding for 2022 . Det gør, at vi styrker vores allerede fremragende forskning med flere ph.d., flere postdocs og dermed endnu flere engagerede medarbejdere de kommende år. Rigtig godt gået.

Derudover er det glædeligt at kunne meddele, at Søren Peder Madsen har sagt ja til, at han gradvist hen over efteråret påtager sig rollen som UA for vores Master-uddannelse efter Lars Erik Bräuner. Lars har gjort en enorm indsats for civilingeniøruddannelsen i Mekanik, og vil fremover tage sig af bachelordelen. Vi er (og frem for alt Lars!) virkelig glade for at Søren kan aflaste Lars fremover.

Jeg ser frem til at komme tilbage efter sommerferien, hvor vi har planlagt seminar i august. Her bliver der god tid til at lære hinanden endnu bedre at kende og få talt om, hvordan vi gerne vil have MPE skal være som arbejdsplads for nu og for fremtiden.

Jeg ønsker jer alle en god og velfortjent sommerferie.

Venlige hilsener

Anders